Gewoon introvert, of ook een sociale angststoornis?

Je hoort vaak van introverten dat ze hun best doen om sociale evenementen te vermijden. Op allerlei manieren en met de meest creatieve smoesjes. Maar tot hoever kun je het vermijden van sociale activiteiten toeschrijven aan alleen ‘het introvert zijn’? Wanneer gaat het verder dan introversie en moet je spreken van een sociale angststoornis of een sociale fobie?

Het verschil tussen introvert zijn en een sociale angststoornis hebben

Een introvert kan erg kan genieten van alleen zijn. Sterker nog: een introvert heeft deze tijd gewoonweg nodig om zichzelf weer op te kunnen laden nadat hij een tijdje onder de mensen is geweest. Maar het is niet zo dat hij alleen in zijn eentje kan functioneren. Ook introverte mensen hechten veel waarde aan sociale bezigheden met vrienden en familie. Ze hebben dit contact ook nodig. Alleen kiezen ze liever voor rustigere omstandigheden: het liefst spreken ze met zijn tweeën af en gaan niet naar drukke feestjes.

Is er sprake van een angststoornis?

Wanneer je sociale situaties zoveel mogelijk begint te vermijden, is er meer aan de hand dan alleen introvert zijn. Het gaat dan ook verder dan ‘een beetje verlegen’ zijn. Mogelijk ben je bang dat je raar gevonden wordt, ben je bang dat je niet weet wat je moet zeggen, of dat je gaat blozen. Dit kan het geval zijn bij het spreken in het openbaar, als je moet bellen, of bij ontmoetingen met nieuwe mensen. Deze (of een van deze) situaties uit de weg gaan omdat je bang bent dat je ze niet zult doorstaan, is een kenmerk van een sociale angststoornis. Deze angst kan een zeer grote invloed hebben op je functioneren. Bijvoorbeeld op school, op het werk en op je sociale leven.

Paniek

Ook kun je tijdens een stressvolle situatie door angst overvallen worden, waardoor er een paniekaanval ontstaat. Je kunt dan echt het gevoel hebben dat je doodgaat en je geen controle meer hebt over je lichaam. Het ineens koud krijgen, misselijkheid, trillen, kortademigheid en zweten zijn symptomen van een paniekaanval. Wanneer je zo’n paniekaanval hebt gehad, kan dat er vervolgens weer voor zorgen dat je bepaalde sociale situaties (nog meer) gaat vermijden. De angst om weer door zo’n aanval overvallen te worden houdt de angststoornis in stand.

Hoe herken je angst?

Je kunt, zonder dat je het misschien door hebt, een tijd lang doorlopen met klachten die toe te schrijven zijn aan angst. Wanneer je de volgende symptomen herkent en deze kunt koppelen aan bepaalde sociale activiteiten of gebeurtenissen, is er sprake van een sociale angststoornis:

  • druk op de borst
  • kortademig zijn
  • nerveus gevoel
  • slapeloosheid
  • negatieve gedachtenspiraal
  • droge mond
  • zweten
  • trillen

Hoe kom je van een sociale angststoornis af?

Tijd voor jezelf nemen moet een keuze zijn, niet de enige overlevingsstrategie. Hoe mooi is het als je zélf kiest waar je wel en niet bij wilt zijn en je niet hoeft te laten leiden door angst. Voor mensen met een sociale angststoornis geldt dat ze vaak heel goed weten dat hun gedachten irrationeel zijn. Om die negatieve gedachten te stoppen is het goed om hulp te zoeken bij een specialist op dit gebied. Ze verdwijnen namelijk niet vanzelf. Breng een bezoekje aan je huisarts als je vermoed dat je een sociale angststoornis hebt. Je huisarts kan je verwijzen naar een specialist die je verder helpt. Sociale angststoornissen zijn niets om je voor te schamen en vaak zijn ze heel goed op te lossen.

Geef een reactie